Předškolní období |
||
Přihlaste se k odběru novinek z Psychoporadny: 01.05.2017
Urgentně hledám medičku 5., 6. ročník nebo lékařku na výpomoc. Na 602230445. 14.03.2017 PSYCHIATRICKÁ KANCELÁŘ Provedeme znalecká vyšetření pro soudy, policii, pojišťovny, firmy i osoby. 2x znalec ve zdravotnictví odvětví psychiatrie a odvětví ztížení společenského uplatnění a bolestné, konzultantka z psychologie 10.02.2017 Hledám znalce psychology i psychiatry zvl. z Moravy Hledám znalce ke spolupráci, urgentní!! expert.rocek@yahoo.com Vybrané stránky
Články Antidepresivní dilemata Soudní znalec Studie Serotoninový syndrom Deprese Burnout syndrom Antidepresiva O nás Úzkost Zdvojená deprese Panická porucha Poruchy osobnosti Second opinion Psychické poruchy 1 Psychické poruchy 2 Sezónní afektivní porucha Typy životů Depresivní porucha osobnosti Názory zákazníků Stalking - pronásledování Příklad odpovědi Psychoporadna s.r.o. Psycholog Wellness Generalizovaná úzkostná porucha Studie na úzkosti Psychowalkmany |
Význam předškolního období pro správný vývoj dítěte „Z krásných a záhadných věcí se dovedou radovat děti“ Hans Selye Období předškoláka je jedním z nejdůležitějších pro jeho správný , jak tělesný, tak psychický vývoj. Trvá přibližně od 3 do 6 let. Konec není určen fyzickým věkem, ale sociálně, to znamená , nástupem dítěte do základní školy. Charakteristickým znakem pro toto období je rozvoj pohybové aktivity a intenzivního smyslového a citového vnímání. Formují se základy osobnosti, první projevy sebeuvědomování, zrychluje se proces osamostatňování. Velký zásah do života dítěte je vstup do mateřské školy. V tomto období dítěte se mění tělesná konstituce. Baculatost se mění ve štíhlost, vnikají disproporce mezi růstem končetin, trupu a hlavy.Dítě na konci předškolního věku roste do délky – mluvíme zde o období „vytáhlosti“(konec období – asi 115cm), hmotnost na konci období 20-22kg, prodlužují se horní i dolní končetiny (v 5letech 2* co při narození), pokračuje osifikace kostry, dokončování prořezávání mléčných zubů, rozvíjí se podélná a příčná klenba nohy. Osifikace kostí asi ve věku 6let se dovršuje osifikací zápěstních kůstek, což má význam pro rozvoj jemné motoriky. V 5letech je objem mozkové tkáně úplný:mozek se již nezmění – 200 miliard buněk a 14 miliard – šedá kúra mozková. Rozvíjí se současně jemná motorika a začíná se vyhraňovat stranová orientace – lateralita. To znamená, jestli dítě bude pravák nebo levák. V ojedinělých případech se může vyskytnout používání pravé i levé ruky, tzv. ambidextrie. Není to však důvod k panice. Dítě si samo zvolí, kterou rukou bude psát, kterou vykreslovat nebo podtrhovat. Velice důležitá je zde funkce rodiny. Rodiče by měli dítě aktivizovat v rozvíjení jemné motoriky a nedělat věci za něj. Např. nechat dítě zavázat si tkaničku, cvičit zručnost v mnohých hrách /písek, kostky, plastelína,../Jemnou motoriku rozvíjí také v kresbě. V kresbě se odráží rozumový růst dítěte.
Pro rodiče je velice důležité, aby si vždy uvědomili, nikdy nesmí zkritizovat výtvor dítěte, ale měli by se snažit najít alespoň něco, za co by dítě mohlo být pochváleno. Je to důležité pro další aktivitu dítěte a chuť podílet se na dalších činnostech. Co se týče hrubé motoriky, ta se neustále zlepšuje a zdokonaluje – zejména pohybová koordinace, větší hbitost a elegance pohybů. Pohyb je nejpřirozenější potřebou dítěte. Chodí, běhá, zvládá chůzi do schodů, ze schodů bez držení. Dokáže skákat, lézt po žebříku, seskočit z nízké lavičky, stát déle na jedné noze. Zručnost se projevuje i v jeho soběstačnosti – svlékání, převlékání, obouvání, umývání rukou, atd. Mezi základní duševní změny patří: 1. zvídavost – vede k diferenciovanějšímu vnímání Dochází ke spojování vrozeného a získaného! Poznávací procesy se vyvíjejí velmi intenzivně.Chování je odrazem výchovy v rodině.Mateřská škola má velký význam pro rozvoj osobnosti dítěte, ale těžiště spočívá na rodině.Výchovný přístup by měl respektovat individualitu dítěte a jeho schopnosti. Období předškolního věku ( 3 – 6 let ) je označováno jako věk iniciativy, jehož hlavní potřebou je a k t i v i t a (Erikson 1963) a jejím důsledkem s e b e p r o s a z e n í. Proto je základním úkolem tuto aktivitu rozvíjet a regulovat. Aktivita př. dítěte má již nějaký cíl, je méně roztříštěná a méně závislá na aktuální situaci než byla aktivita batolete.( 1-3 roky ). Volba činnosti je stále ovládaná emocemi, ale rozvíjejí se další mechanismy, které ji mohou ovlivňovat. Nazýváme je – nové regulační kompetence. (rozvoj poznávacích procesů – patří sem vnímání, myšlení, řeč, představivost, fantazie ) a rozvoj samotné socializace – začleňování se do společenské skupiny, osvojování si norem chování, rozvoj komunikace,..)
Přiměřený vývoj v osvojování norem chování a tomu odpovídající pocity viny je důležitý pro rozvoj s v ě d o m í . Je to velmi citlivá oblast lidské osobnosti, která může ovlivňovat další vývoj osobní identity. Zejména v oblasti sebehodnocení a sebeúcty.
|
|
WebConsult.cz 2024 |